Alle virksomheder skal have en hjemmeside. Hvor skal jeres kunder ellers finde jer, hvis I ikke har en hjemmeside? De kommer ikke gående ned i butikken, slet ikke hvis butikken ligger fjernt fra deres hjem.
Hjemmesiden er altså nødvendig. Men der er bestemt forskel på at have en hjemmeside, og så at have hjemmesiden. Den ene er længder bedre end den anden.
Her skal du selvfølgelig have hjælp og rådgivning til, hvordan du får skabt hjemmesiden, som dine kunder hungrer efter.
Kunderne skal føle sig trygge
Det nok allervigtigste ved en hjemmeside som enhver anden betjening af en kunde er, at kunden skal føle sig i gode hænder. Online betyder det ikke bare, at der skal være et smilende ansigt som i en butik.
Det betyder helt simpelt, at kunden skal kunne stole på, at hjemmesiden faktisk tilbyder det, den siger den tilbyder. Vi er efterhånden så vante til kryptiske snydehjemmesider, at vi hurtigt at kende dem fra troværdige sider.
En af måneder, vi gør det på, er ved at tjekke designet. Hvis designet er gammelt, har underlige billeder og nok også en underligt oversat tekst, flygter vi med det samme. Derfor skal design af hjemmesider prioriteret højt for virksomheden.
Ingen virksomhedsejer med sine sanser fulde fem i orden vil nogensinde drømme om at skræmme sine kunder ud af butikken, fordi butikken mangler troværdighed.
Udover en helt basal tekst, design osv. styrkes hjemmesidens troværdighed også ved, at der f.eks. er kommentarer fra kunder. Kan kunden læse anmeldelser fra kendte virksomheder eller mennesker, hjælper det naturligvis endnu mere.
Hvem er I?
Lige nu har du en hjemmeside. Men du vil have mere end det. Du vil have hjemmesiden. Den får du ikke bare ved at have styr på en god tekst, have et smukt design og nogle skønne anmeldelser – du er på rette vej dog.
Hjemmesiden skal også vise, hvem du eller I som virksomhed er. Det betyder, at der skal noget genkendeligt og lækkert på siden. Ligesom man kan mærke, man er i Ikea, når man går rundt i de lange gange, skal man også kunne mærke det online.
Du kan tjekke deres eller lignende store brands ud. Læg mærke til, hvordan du via designet, logoer, skrifttypen og sproget aldrig er tvivl om, hvor du er. Du er ikke hos en af jeres konkurrenter, fordi I gør tingene – også på jeres hjemmeside – på jeres måde.
Man skal kunne se, hvad der er så unikt ved jer i hver en streg, der sættes på jeres hjemmeside – det lægger kunden mærke til.
Hjælp kunden på bedste vis
Det betyder ikke, at siden skal være pompøs og mærkelig. Vi har alle prøvet at være på en hjemmeside, hvor man ikke kan finde hoved eller hale i noget som helst. Man har forsøgt at snobbe opad, mere end hvad siden og brandet kan klare.
Hjemmesiden passer naturligvis til det kundesegment, der faktisk bruger den. Det skal ikke være for højtravende, men selvfølgelig heller aldrig tale ned til nogen.