Når du skal polere din bil, så kan du vælge flere forskellige polermaskiner, polerpads og polermidler. I denne miniguide får du inspiration til hvilken polermaskine du skal vælge til at polere din bil, og hvad du skal komme på den.
Ikke alle polermaskiner er født ens
Polermaskiner findes i priser fra 200 kroner og langt over 5.000 kroner.
Det siger næsten sig selv at du i den helt billige variant ikke får samme ydelse eller egenskaber som du får i den til over 5.000 kroner.
Vores erfaring er at du skal ud i maskiner til ca. 1.000 kroner og opefter for at få en maskine, som der kan bruges til at polere din bil. I dette prisleje får du en kraftig nok maskine, der er kompatiel med det mest gængse polerudstyr som der er på markedet.
2 varianter af polermaskiner
De 2 mest udbredte typer af polermaskiner er Dual Action polermaskiner og Rotary polermaskiner. Til nybegyndere (og mange øvede) skal du tilsikre dig at polermaskinen er en Dual Action polermaskine. Ved at maskinen kører i ”8 taller” med et udsving minimerer du risikoen for at brænde igennem lakken og få hologrammer mod at give afkald på en smule effektivitet.
Med Dual Action er poleringen altså væsentlig mere sikker.
Batteri eller ledning
Medmindre du vil ofre mange tusinde kroner vil vi anbefale dig en maskine med ledning. At polere kræver at maskinen har mange kræfter – og det har den altså bedst på ledning (til prisen). Skal du kun udføre ”finish” polering – altså en meget let polering kan du dog godt tage en på batteri..
Polerpads
Skiven som du polerer med kan variere i grovhed fra meget grov til meget fin. Jo flere ridser du gerne vil fjerne i lakken, des grovere skal skiven være. Bliver skiven for grov, kan det være svært at afslutte pænt. Så det er en balance. De fås som regel i forskellige standardstørrelser (f.eks. 3 tommer eller 5 tommer), som du skal sikre passer på din polermaskine.
Polermidler
På polerpadden skal du have dig et polermidler. De fås også fra grov til fin, og som ”all-in-one” polermidler hvor der også er beskyttelse i. Her vil du typisk bruge et groft middel til en grov skiv og et fint middel til en fin skive. All-in-one bruger du hvis du ikke selv vil vælge hvilken beskyttelse du vil have på bilen efterfølgende.
Afsluttende beskyttelse
Efter du har poleret bilen bør du altid slutte af med en lakbeskyttelse for at beskytte det hårde arbejde du har udført. Her kan vi anbefale dig at tage enten en voks, keramisk coating eller en syntetisk lakforsegler. Hvilken, der er bedst kommer an på hvilke egenskaber du gerne vil gå efter.